Beieren in april

Mooie routes, reisplannen, hotellekes ...deel ze met anderen !

Beieren in april

Berichtdoor PanBlack op do 04/02/10 - 16:44

Dag allemaal,

We plannen dit jaar een reis naar Beieren in de tweede deel van april.
Vroeg in het jaar maar deze periode is niet bespreekbaar gezien de werk gelegenheid.
Onze centraal punt zou Garmich-Partenkirchen zijn.
Heeft iemand een ervaring met de staat van de wegen in die periode van het jaar.
Is het te rijden met de motor of blijft het nog te glad ivm sneeuw, ijzel, ... ?

Dank U
Yves PanBlack
PanBlack
Lid
Lid

Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Achille Black
Bouwjaar: 2008
Dealer: Vranken Motors
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Beieren in april

Berichtdoor softy341 op do 04/02/10 - 20:00

verleden jaar nog zo een 5 taldagen in beieren rond 20 april geweest en toen sneeuwde het er nog behoorlijk s'nachts in de bergen , in laag beieren was het goed vertoeven tijdens de dag met zo een 9 a 12 graden , beieren kent over het algemeen een mild gematigd klimaat. Drastische veranderingen in temperatuur zijn zeldzaam in mei. Neerslag valt er in alle jaargetijden. Van mei t/m oktober is de kans op goed weer meestal groter. De gemiddelde temperatuur in mei is tussen de 7 en 10 graden . sneeuw sport is tot maart mogelijk in laag beieren in de beierense Alpen regelmatig tot eind april. In de bergen is de gemiddelde temperatuur 4 graden Celsius in mei . dus zoals je ziet waar je in hoog /laag beieren verblijft kan het van temp nogalwat verschillen
hollen en bollen maar met de paaaaaannnnnn
en bochten ja ik lust ze wel .
softy341
Lid
Lid

Motortype: ST1100
Kleur: Blauw
Bouwjaar: 1991

Berichtdoor ET1812 op do 04/02/10 - 20:27

Ik zal U iets weten te zeggen als ik terug kom rond einde maart...
Ride free from ET
ET1812
Lid
Lid

Berichtdoor maurice op do 04/02/10 - 21:59

vergeet uw lang onderbroek maar niet :finga: goede reis :D

maurice :drinkers:
maurice
Lid
Lid

Motormerk: honda
Motortype: st1300
Kleur: amazone groen
Bouwjaar: 2002
Dealer: idealmotors
Technische Bagage: Leek

Berichtdoor PanBlack op do 04/02/10 - 22:45

Softy,
bedankt voor de info. Garmich is wel aan het begin van de bergen. Richting Innsbruck of Leermos zal dus waarschijnlijk niet mogelijk zijn. Is de sneeuw van de weg opgeruimd of blijven de wegen onbruikbaar met de motor ? In de sneeuw rijden hebben al gedaan als het moet maar ideaal is het ook niet hé :(

ET,
bedankt. het zal een belangrijke info om eventueel een plan B te voorzien...

Maurice,
mijn duo heeft verwarming... :P
PanBlack
Lid
Lid

Berichtdoor softy341 op vr 05/02/10 - 01:26

garmisch zal normaal geen problemen hebben met de wegen half mei , Innsbruck is half mei wel te doen ,als het daar sneeuwd half mei dan is het meestal s'nachts en s'morgens in de bergen en om 6uur ruimen ze de hoofdwegen onmiddelijk met sneeuwruimers en een sneeuwborstel en direct der achter al met zout er op en een paar uren later vind je van sneeuw op de wegen bijna niets meer .
wij hadden het voor verleden jaar, we verbleven bij een motorvriend in erlach een dorpje met 7 huizen daar langs de kleine weg l38 ,het dorpje licht volop in de bergen jezus is daar zekers nog niet voorbij gekomen ,erlach ligt een stuk of 15km voorbij insbruck richting italie en s'nachts viel er een 40 tal cm sneeuw ik dacht echt dat we ingesneeuwd zouden zitten voor enkele dagen als ik om 5uur naar buiten keek maar om 6uur kwam de sneeuwploeg voorbij en omstreeks 11 uur reden we al over de nog natte maar zeer goed berijdbaar b 182 richting insbruck met een 5 garden temperatuur om ons uitgezette toerritje af te rijden , en alle onze 4 verlofdagen toen hebben we ruim kunnen toeren door de bergen daar in de streek ,nog wel enkele tip neem winterkleding en goede winter motorbotten mee want hoe hoger in de bergen je gaat rijden hoe kouder het er word ,handvatverwarming is ook geen overbodige luxe daar .
verleden week nog een e-mail gehad van de motorvriend uit erlach in de bergen, in de dag lekker zonnetje kleine wegen redelijk berijdbaar /grote wegen goed berijdbaar , s'nachts af en toe sneeuwen en er ligt ongeveer 1,55m sneeuw op dit ogenblik ,het is wel uitzonderlijk veel voor eind januari/ begin februari normaale sneeuwdikte zou zo een 0.90 cm rond deze tijd van het jaar zijn
softy341
Lid
Lid

Berichtdoor PanBlack op vr 05/02/10 - 09:40

Softy,

bedankt voor deze uitgebreide antwoord.
Kleine verschil: het is midden april en niet midden mei.
Maar dat maakt niet uit. Te doen als de sneeuw ploegen zo goed aan het werk zijn.
Vanaf Garmich is er ook de mogelijkheid om meer naar het Noord te rijden en daar is het serieus lager.
Winter kledij en de rest is geen probleem.
Bedankt voor de tips

Yves
PanBlack
Lid
Lid

Berichtdoor softy341 op vr 05/02/10 - 15:05

sorry bij mij was het ook rond 20 april en niet rond 20 mei stom even niet opgelet en verkeerd geschreven
softy341
Lid
Lid

Berichtdoor ET1812 op vr 05/02/10 - 18:29

Inderdaad, zoals Softy zegt, in het sneeuwruimen zijn het keien. Jaaaaaren geleden kwam mijn Oostenrijkse vakantiebestemming in hety nieuws wegens" afgesloten van de buitenwereld, totaal ingesneeuwd, geleiev niet naar ginder te vertrekken want je komt er niet door". Bij de VAB en Touring hetzelfde liedje. Ik van miserie gebeld met enkele locals die ik goed ken en die gaven toe dat de sneeuw 2 meter dik lag, maar dat alle wegen vlot berijdbaar waren. Dus ik vertrokken ondanks alle negatieve nieuwsgaring. En ik ben nog nooit zo snel ter plaatse geweest... De banen lagen er maagdelijk bij.

Stuur mij de vierde week van maart nog een berichtje, zodat ik het niet vergeet.

Wat betreft Garmisch, één van de mooiste motorroutes is de "Romantische Strasse" (http://www.romantischestrasse.de/) die je voor een groot stuk zou kunnen verkennen. Effe googelen voor meer input. Culturele bezienswaardigheden in de streek zijn het Ettaler klooster in het dorpje Ettal (http://www.kloster-ettal.de/), net naast Garmisch. Ze hebben daar heel goeie likeurkes en patersbier. Ook een topper zijn de kastelen van Ludwig II van Beieren; nl Schloss Linderhof een eindje buiten Ettal(http://www.schlosslinderhof.de/), alsook zijn kleppers Schloss Neuswanstein en Hohenschwangau (http://www.neuschwanstein.de/)te Füssen. De mooiste barokkerk van Europa kan je vinden in Wies, nl de Wieskirche (http://www.wieskirche.de/). En het mooiste dorpje van de streek, bekend voor zijn "Luftlmalereien" oftewel muurschilderingen is het dorpje Oberammergau (http://www.ammergauer-alpen.de/de/obera ... index.html), ook wel bekend van de 10-jaarlijkse Passiespelen...

Alléé, dit was nog maar het begin, maar weet alvast dat het een denderend mooie streek is...
Ride free from ET
ET1812
Lid
Lid

Berichtdoor PanBlack op vr 05/02/10 - 20:20

Bedankt ET voor alle info.
Zullen maar beginnen de reis plannen hé en ik zal zeker je een mailtje einde maart sturen

Yves
PanBlack
Lid
Lid

Berichtdoor ET1812 op wo 07/04/10 - 19:22

@ Panblack

Verdorie, blijkbaar op een verkeerd knopje geduwd. Het was om te zeggen dat alle wegen perfect berijdbaar waren. Op één van onze dagen had het op enkele uren tijd dik 30 cm bijgesneeuwd. Die dag was het nie gemakkelijk, maar de volgende dag lagen de wegen er al weer maagdelijk bij. Qua wegenwerken in Duitsland valt het enorm mee, ik ben er maar twee tegen gekomen. En de oude route tussen Nesselwangle en Reutte is eindelijk af. Op dit stukje traject win je bijna een halfuur in reistijd.

't amusement en kijk nog eens naar de links die ik je in het verleden heb gestuurd...
Ride free from ET
ET1812
Lid
Lid