door VAN BELLE Jean Marc op di 25/11/08 - 22:09
Eerlijk hoor, eigenlijk had ik oorspronkelijk absoluut GEEN goesting maar ik moet ook werken voor mijn inkomsten en mijn drie kinderen te onderhouden. Foute inschatting weerbericht. Ik maakte mij ook zorgen om mijn Tervuerse herder Elgos in dit weer. Het ging ook zeer vlot en pas toen ik na Kortrijk kwam, raakte ik in problemen. Ik wil hier niet de showbeest uithalen, maar ik denk wel te kunnen aantonen dat ik ook in risicosituaties LEER (be)rijden/bereiden (taalfout kwam blijkbaar niet over als dubbelzinnig).
Ik wil wel wat advies meegeven. Voor wie het ooit tegenkomt of niet met een Honda Puch op de Damse Vaart op het ijs gecrosst heeft, en gedwongen de baan op:
Primo mijn Pan weegt 420 kg en secundo vooraan snijdt de ronde BT021-band vrij goed door sneeuw en houdt goed stand, ook bij het raken van half ontdooide sneeuwstroken tussen rijvakken op autostrade. Schrik niet van de druk die je dan plots krijgt en je moto vertraagt (waar je omgekeerd moet op reageren met voldoende tegendruk of de druk gebruikt om zonder remmen te vertragen), maar dat is ook bij hevige regen aan grotere snelheden (aquaplaning vooraan is vrij onbestaand bij moto's tenzij je extreem overdrijft). Achteraan heb je aan de band geen lap door zijn breedte, dus die zal je nooit helpen. Dus deze tips.
1. Hou driedubbel afstand en kijk altijd waar je wil naar toe gaan of 'vallen'. Anticipeer op elk wegdek, maar bij twijfel ga je altijd rechtdoor en over alles, je ontwijkt niet zoals je gewoon bent. Waar camionneurs de 2-secondenregel toepassen, stel ik hier de 5-secondenregel als motard voor.
2. Dwing dezelfde plaats achter je af (maak teken, speel de baas!) voor het geval je valt of weg wilt van het rijvak.
3. Rij niet te traaag want een moto valt in 90% van de gevallen bij het afremmen of bij het te traag rijden. De pan haalt zijn stabiliteit uit een bewegend zwaartepunt met het 'winkelkarretjeswieleffect'. Neem spoorwegen dwars genoeg. Blijf meer dan ooit op je eigen rijvak. Rij ook niet op witte wegmarkeringen want deze zijn bij ijzel en sneeuw nog 100 X gevaarlijker dan bij regen.
4. Geen gebruik van voorrem op glad wegdek. Mijn oude pan is een droom zonder ABS noch remverdeling van voren naar achteren. De ST1300 ligt zeker nog moeilijker dan mijn ST1100 uit 1991 (mijne aankoopprijs van 3000 EUR verklaart wellicht ook al veel). Châpeau voor wie trouwens nooit de voorrem HOEFT te gebruiken.
5. In dit weer gebruik je ook bij kleine bochten niet de circuittechniek van lean-in (dus in de bocht gaan met je lichaam om je moto recht tehouden), maar gebruik je eerder de lean-out zodat je verplicht bent om nog trager dan anders als één geheel recht te blijven op de moto (schuin is hij verloren). Bij glijden, geef je licht gas en kijk en ga je rechtdoor (lege ruimte!).
6. Schrik niet om door een spoor sneeuwhagelijs te rijden van het ene rijvak naar het andere. Als je dat niet kunt of je hebt geen adrenalineweerstand genoeg bij een slip, blijft alstublieft 200% van de baan.
7. Zoals met een auto: rij een versnelling hoger dan anders, en dus 2de bij aanzetten. Ik haalde trouwens het laagste benzineverbruik dat ik ooit had: 4,5 liter! Zorg ook dat je moto rondomrond verlicht is of vol met fluo-klevers
8. Belangrijkste: Kom nooit zagen achteraf, wat er gebeurt. De ezel rijdt. De BT021 vooraan is duidelijk wel getest met sneeuw, maar de achterste BT21 kent geen sneeuwvoordeel, integendeel.
De Pan heeft duidelijk een veel lager en veiliger zwaartepunt dan mijn vorige BMW K75RT (oude witte rijkswachtmoto) maar elke moto stuurt/remt anders.
In een privémailtje kreeg ik de melding dat onze Pan toch een zeer sterke moto is dat als hij zelfs met die 420 kg met mij (gewogen op het stort van Kortrijk, goede plaats voor mij, haha) zo weinig schade ondervindt.
Schade: Rechterspiegel en valbeugel barst door rand voetpad, linkerspiegel en rechtervalbeugel licht gekrast, top+cases: nada (niets). Prachtige pan!!!
Groetjes en hou het veilig! Sneeuw is trouwens geen ijzel (nog veel slechter, geen verslag van mij)
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen - Ik verschijn en ik verdwijn - Speciaal voor dit forum: Als ik zwijg, ben ik op mijn best (nooit dus)!