Video over leren Pan-vallen in de sneeuw... Of leren rijden?

Alles over opleidingen, verkeersveiligheid, algemeen verkeer ....

Video over leren Pan-vallen in de sneeuw... Of leren rijden?

Berichtdoor VAN BELLE Jean Marc op ma 24/11/08 - 04:55

Ahum, ik zal wellicht weer wat stof doen opwaaien. Omdat mijn radiator een serieus lek vertoont, ben ik helemaal op de moto aangewezen. Zaterdagmorgen om 6h45 al in de sneeuw van Brugge naar Brussel (mondeling examen Internationale Transportvergunning), en vanmorgen met hoop dat het niet veel meer ging sneeuwen, maar 9 uren later zat ik volop in de sneeuw van Brugge tot Kortrijk en dan...

Vooral van Kortrijk naar Bellegem hadden ze blijkbaar niet gestrooid, en ik voelde dat het riskant werd. Dus snel haalde ik het cameraatje uit en zette het aan.

En jawel hoor: het voetpad te schuin genomen en boem op linkerkant. En vlakbij mijn huis op 5 cm sneeuw: 2de boem op rechterkant.

De video vindt u op http://www.vb.be/movies/081123-Bellegems-motorijden-op-sneeuw-inclusief-valpartij.wmv.

Afbeelding

Ik zal vermoedelijk te horen krijgen dat het onverantwoord was dat ik reed vandaag? Maar zoals beloofd: elke valpartij is alleen mijn schuld, niet van mijn BT021's, niet van mijn moto. En net daarom afstand voor mij en achter mij die ik durf af te dwingen. Op elk moment zat ik met de gedachte 'als ik val, dan...'. Op een barst in de spiegel van mijn ST1100 uit 1991 na, trouwens een leerrijke ervaring.

Jean Marc VAN BELLE, info@logocom.be
PS: De sneeuwpapa-en-sneeuwkindje maakte ik daarna voor mijn kindjes en mezelf...
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen - Ik verschijn en ik verdwijn - Speciaal voor dit forum: Als ik zwijg, ben ik op mijn best (nooit dus)!
VAN BELLE Jean Marc
Lid
Lid

Motormerk: Honda
Motortype: ST1100
Kleur: Grijs
Bouwjaar: 1991
Dealer: Nee, ben tegen drugs. Of bedoel je Caset?
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Video over leren Pan-vallen in de sneeuw... Of leren rijden?

Berichtdoor Fat Man Bass op ma 24/11/08 - 09:38

In januari heb ik een slipcursus gevolgd op de motor en dat is toch wat anders dan met een koekblik.
Als alles om je heen glad is kunnen zelfs je beentjes geen grip meer pakken om nog een beetje de motor rechtop te houden.
Ben benieuwd wat een instructeur hierover kan vertellen.
Fat Man Bass
Lid
Lid

Motormerk: H
Motortype: tweewieler
Kleur: gespoten
Bouwjaar: 2000
Technische Bagage: Leek

Berichtdoor Johan op ma 24/11/08 - 11:26

Goh, wat moet ik daarvan zeggen, de Jean-Marc heeft het zoals gewoonlijk zelf al allemaal gezegd :lol:

Tja, in sommige weersomstandigheden laat je de moto best gewoon binnen staan.
Als je dan geen auto hebt is er nog altijd het openbaar vervoer.
Johan
Lid
Lid

Berichtdoor berre op ma 24/11/08 - 15:01

lijk wij hier zeggen, " ge moet gij veel goeste hebben " :wink:
beter één pan onder de kont dan tien in de winkel......
berre
Lid
Lid

Motormerk: honda
Motortype: ST 1100 AY
Kleur: candy gracefull red
Bouwjaar: 2001
Dealer: Dewulf sport - Ledeberg
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren

Berichtdoor VAN BELLE Jean Marc op di 25/11/08 - 22:09

Eerlijk hoor, eigenlijk had ik oorspronkelijk absoluut GEEN goesting maar ik moet ook werken voor mijn inkomsten en mijn drie kinderen te onderhouden. Foute inschatting weerbericht. Ik maakte mij ook zorgen om mijn Tervuerse herder Elgos in dit weer. Het ging ook zeer vlot en pas toen ik na Kortrijk kwam, raakte ik in problemen. Ik wil hier niet de showbeest uithalen, maar ik denk wel te kunnen aantonen dat ik ook in risicosituaties LEER (be)rijden/bereiden (taalfout kwam blijkbaar niet over als dubbelzinnig).

Ik wil wel wat advies meegeven. Voor wie het ooit tegenkomt of niet met een Honda Puch op de Damse Vaart op het ijs gecrosst heeft, en gedwongen de baan op:
Primo mijn Pan weegt 420 kg en secundo vooraan snijdt de ronde BT021-band vrij goed door sneeuw en houdt goed stand, ook bij het raken van half ontdooide sneeuwstroken tussen rijvakken op autostrade. Schrik niet van de druk die je dan plots krijgt en je moto vertraagt (waar je omgekeerd moet op reageren met voldoende tegendruk of de druk gebruikt om zonder remmen te vertragen), maar dat is ook bij hevige regen aan grotere snelheden (aquaplaning vooraan is vrij onbestaand bij moto's tenzij je extreem overdrijft). Achteraan heb je aan de band geen lap door zijn breedte, dus die zal je nooit helpen. Dus deze tips.
1. Hou driedubbel afstand en kijk altijd waar je wil naar toe gaan of 'vallen'. Anticipeer op elk wegdek, maar bij twijfel ga je altijd rechtdoor en over alles, je ontwijkt niet zoals je gewoon bent. Waar camionneurs de 2-secondenregel toepassen, stel ik hier de 5-secondenregel als motard voor.
2. Dwing dezelfde plaats achter je af (maak teken, speel de baas!) voor het geval je valt of weg wilt van het rijvak.
3. Rij niet te traaag want een moto valt in 90% van de gevallen bij het afremmen of bij het te traag rijden. De pan haalt zijn stabiliteit uit een bewegend zwaartepunt met het 'winkelkarretjeswieleffect'. Neem spoorwegen dwars genoeg. Blijf meer dan ooit op je eigen rijvak. Rij ook niet op witte wegmarkeringen want deze zijn bij ijzel en sneeuw nog 100 X gevaarlijker dan bij regen.
4. Geen gebruik van voorrem op glad wegdek. Mijn oude pan is een droom zonder ABS noch remverdeling van voren naar achteren. De ST1300 ligt zeker nog moeilijker dan mijn ST1100 uit 1991 (mijne aankoopprijs van 3000 EUR verklaart wellicht ook al veel). Châpeau voor wie trouwens nooit de voorrem HOEFT te gebruiken.
5. In dit weer gebruik je ook bij kleine bochten niet de circuittechniek van lean-in (dus in de bocht gaan met je lichaam om je moto recht tehouden), maar gebruik je eerder de lean-out zodat je verplicht bent om nog trager dan anders als één geheel recht te blijven op de moto (schuin is hij verloren). Bij glijden, geef je licht gas en kijk en ga je rechtdoor (lege ruimte!).
6. Schrik niet om door een spoor sneeuwhagelijs te rijden van het ene rijvak naar het andere. Als je dat niet kunt of je hebt geen adrenalineweerstand genoeg bij een slip, blijft alstublieft 200% van de baan.
7. Zoals met een auto: rij een versnelling hoger dan anders, en dus 2de bij aanzetten. Ik haalde trouwens het laagste benzineverbruik dat ik ooit had: 4,5 liter! Zorg ook dat je moto rondomrond verlicht is of vol met fluo-klevers
8. Belangrijkste: Kom nooit zagen achteraf, wat er gebeurt. De ezel rijdt. De BT021 vooraan is duidelijk wel getest met sneeuw, maar de achterste BT21 kent geen sneeuwvoordeel, integendeel.

De Pan heeft duidelijk een veel lager en veiliger zwaartepunt dan mijn vorige BMW K75RT (oude witte rijkswachtmoto) maar elke moto stuurt/remt anders.

In een privémailtje kreeg ik de melding dat onze Pan toch een zeer sterke moto is dat als hij zelfs met die 420 kg met mij (gewogen op het stort van Kortrijk, goede plaats voor mij, haha) zo weinig schade ondervindt.
Schade: Rechterspiegel en valbeugel barst door rand voetpad, linkerspiegel en rechtervalbeugel licht gekrast, top+cases: nada (niets). Prachtige pan!!!

Groetjes en hou het veilig! Sneeuw is trouwens geen ijzel (nog veel slechter, geen verslag van mij)
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen - Ik verschijn en ik verdwijn - Speciaal voor dit forum: Als ik zwijg, ben ik op mijn best (nooit dus)!
VAN BELLE Jean Marc
Lid
Lid

Berichtdoor CBX op zo 30/11/08 - 12:32

Het is bijna onmogelijk om je evenwicht te bewaren op ijs, samengepakte sneeuw of natte houten oppervlakken. Volg het devies van de meest ervaren motorrijders: blijf thuis als de wegen bedekt zijn met sneeuw of ijs.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook".
AfbeeldingAfbeelding
CBX
Lid
Lid

Motortype: ST1300
Kleur: Graceful Red
Bouwjaar: 2007
Dealer: Huybers Motoren Schijndel NBr.

Berichtdoor VAN BELLE Jean Marc op zo 30/11/08 - 16:15

De 'meest ervaren' motorijders blijven thuis en doen daar hun ervaring op?

Ik wil het niet te persoonlijk opvatten, maar ik citeer even uit Wikipedia over Ervaring:

<Volgens Berger (1993) hebben we van Heidegger geleerd dat "een ervaring opdoen" betekent "dass es uns widerfahrt, das es uns trifft, über uns kommt, uns umwirft und verwanderlt".[2]
Volgens Hubbeling kan de vraag "wat ervaring is" niet worden bekeken zonder de algemene vraag onder ogen te zien, hoe wij aan onze kennis komen.>

Mijn hond was in elk geval maar al te blij toen ik 's avonds toch thuiskwam en niet geluisterd had naar al de mensen die zeiden dat ik moest thuis blijven (hoofdzakelijk mensen die nog nooit op een moto gezeten hebben). Hoe kleinzielig worden we weer omdat ik een afwijkende mening postuleer, omdat ik iets afwijkends deed en mijn angst wou beheersen en integendeel 'ervaring' wou opdoen desnoods ten koste van een 'ervaringskrasje' in mijn mooie moto. Dat was ook al zo toen ik een afwijkende foto lanceerde met zomerkledij en meteen mocht lezen hoe ze mij meteen een valpartij met veel huidschade toewensten. Ik was meer in de smaak gevallen als ik ongevallen had getoond met een moto met de algemene conclusie: Zie je wel, je moet dat maar niet doen! Mensen die geen handje opsteken tegen motards, worden soms ook zo afgemaakt, maar elk beslist ook daarin voor zichzelf (ik zal het niet kwalijk nemen, al ben ik ook gehecht aan die 'cultuur'). Ik reed trouwens die zondag met de moto omdat ik doe dag moest werken. Ervan genieten mag blijkbaar alleen door ervaren motards in 'standaard omstandigheden'? En wat is het criterium voor 'ervaren motorijders?' Ik voel mij zelfs na 1,2 miljoen kilometers in 20 à 30 jaar nog niet zo ervaren dat ik het beter zou willen weten dan anderen. In Brugge kun je trouwens niet meer anti-slip leren rijden, want ze deden die speciale moto met zijwielen weg (weet ik van twee weken geleden) die op de Pan European tape voorkomt "De 10 gebonden voor beter en veiliger motorrijden" door VOC-Brugge bvba gemaakt en verkrijgbaar op vpr-video@skynet.be of http://www.10geboden.be te vinden WAS.

These - antithese - synthese?
VAN BELLE Jean Marc
Lid
Lid

Berichtdoor CBX op zo 30/11/08 - 16:34

VAN BELLE Jean Marc schreef:De 'meest ervaren' motorijders blijven thuis en doen daar hun ervaring op?

Die zijn wellicht in het verleden al eens op hun bek gegaan en doen nu een spelletje met de vrouw of zo. :mrgreen:

Maar J.M.v.B...............dat jij niet openstaat voor goed bedoeld advies moet je natuurlijk zelf weten, en al ga je in je blote reet buiten in de sneeuw staan.................het zal me worst wezen als jij dat leuk vindt moet je dat gewoon doen.. :mrgreen:
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook".
AfbeeldingAfbeelding
CBX
Lid
Lid

Motortype: ST1300
Kleur: Graceful Red
Bouwjaar: 2007
Dealer: Huybers Motoren Schijndel NBr.

Berichtdoor VAN BELLE Jean Marc op zo 30/11/08 - 21:21

Nu 113% akkoord met jou CBX. En de verwoording vind ik zeer krachtig en goed! Oprecht bedankt voor de verduidelijking. Als ik op mijn bek ga, is het inderdaad enkel en alleen mijn schuld, ook in droog weer.
VAN BELLE Jean Marc
Lid
Lid